فيديو..مؤيد للسيسي:"بعت دهب مراتي عشانك ودلوقت مش لاقي أأكل عيالي"

كايروبورتال 0 تعليق 0 ارسل لصديق نسخة للطباعة تبليغ

كتب : بوابة القاهرة الأربعاء، 05 أكتوبر 2016 08:51 ص

السيسي

وجه أحد مؤيدي الرئيس عبدالفتاح السيسي رسالة شديدة اللهجة بسبب سوء الأوضاع الاقتصادية التي تشهدها مصر بسبب ارتفاع سعر الدولار الذي أدي بدوره إلى ارتفاع جنوني للاسعار.

وطالب المواطن "أحمد" بإقالة جميع أعضاء مجلس النواب وتغيير اسم المجلس إلى "مجلس الشعب" لكي يكون معبرًا عن المواطن .

وقال في مداخلة مع برنامج العاشرة مساءً الذي يقدمه الإعلامي وائل الإبراشي: "الأستاذ عاطف اللي بيقولك استحمل ، أنا عندي 3 أطفال كلهم في مدارس وأنا راجل مستورد وأقسملك بعزة جلالة الله أن انا من قبل شهر رمضان ما دخل بيتي جنيه ووقفت البضاعة بتاعتي و ربنا ينجينا من البلد دي، وبقول للأستاذ عاطف أنا لسة جايب بـ3 جنيه عيش فينو و 4 زبادي ونصف لتر لبن وشيبسي وحلويات للعيال ب37 جنيه ".

وأضاف: "أطالب بإقالة الحكومة الفاشلة اللي خلت الدولار ضرب الجنيه غرقه، وفي كارثة تانية أن الجمارك المصرية بتحاسبك على سعر الدولار البنكي يعني لو جايبين حاوية بـ100 ألف ولما الدولار في البنك يبقى بـ14 جنيه يبقى الحاوية دي هتبقى بـ140 ألف .. مين اللي هيدفع الزيادة في سعر الحاوية؟ الشعب".

وأردف: "أنا واحد من الناس خلاص .. كنت عايز أربي عيالي بالحلال بس للأسف الشديد بنتي اللي في تالتة إعدادي بتقولي أنا مش عايزة أعيش في مصر لأنها بتغرق الشباب والتعليم والصحة فاشلين ومفيش حاجة في الدولة عدلة .. دة شقة الطعمية بـ2 جنيه ردًا على الأستاذ اللي بيقولك تقدر تعيش بجنيه في اليوم " .. مضيفًا: "أنا راجل من مؤيدي الرئيس السيسي وأيام ثورة 30 يونيو بعت الدهب بتاع مراتي وعملتله 3000 تيشيرت مكتبتش عليهم اسمي حتى عشان عايز مصر تقوم .. ودلوقت أنا بقوله يا سيادة الريس أنا مخدتش منك حاجة .. أنت كدة بتخليني أسيب عيالي وأهج من مصر .. بحملك ياريس أنت وحكومتك لو عيالي جرالهم حاجة .. وأنا كان نفسي أعلمهم تعليم كويس يطلعوا يخدموا بلدهم بس للأسف أصبحت الدولة المصرية الشمال فيها اللي ماشي".

وتابع: "أنا ريس هقولهالك على الهواء ومستعد للمساءلة ، ياريس أنا بعد 2011 لو كنت عايز أطلع بصاروخ كنت طلعت بس للأسف خفت الله في عيالي وعيالك بس للأسف فيه ناس باعوا ضميرهم ودخلوا البرشام والمخدرات .. ياريس مركب الهجرة الشرعية دي هي نفس المراكب اللي دخلت مخدرات وسلاح .. ياريس حس بينا .. أنا لما انتخبتك وبعت دهب مراتي كنت عايز أعلم عيالي .. وأنت كدة بتخليهم ينحرفوا .. ياريس الناس بتموت .. والله فيه ناس في الأرياف ما لاقية تاكل ".

م .ع
شاهد الفيديو..


أخبار ذات صلة

0 تعليق